Peter bygger Samka.

Peter er nu gået igang med et nyt projekt. Han bygger coasteren Samka. En af de 23 coastere der blev bygget fra 1951 - 1959 vha. Marshall hjælp. Originalen blev bygget ved H.C.Christensens Stålskibsværft i Marstal.
I model bliver skibet kun 38,5 cm lang og 7,5 cm bred.
Skroget er ved at være færdig, så det skal snart males. Da overbygningen er af træ, vil Peter bygge den separat.
Peter har nu grundet skroget og er igang med at slibe overfladerne plane før den endelige maling. Samtidig er han blevet færdig med dækslugen. Denne bliver først monteret når malerarbejdet på skroget er forbi.

Lastlugen,  dækket og masterne på plads og Peter er nu igang med forskellige detaljer på dæk og styrehus. Spillene bliver bla. lavet af tandhjul fra et gammelt CD-drev. Redningsbåden samt enkelte småting på dækket er ikke hjemmelavede, men færdigkøbte fra Billing Boats m.m.
Peter har i ugens løb fået malet Samka, derudover har han nørklet med mange små fine detaljer til dækket. Som det ses på billederne er byggeriet noget der kræver en rolig hånd. Men Samka er alligevel kun et lille let hyggeprojekt, der har fungeret som afslapning mellem Christian IX (3 års arbejde) og den næste færge. Han er nemlig begyndt på Korsør (3 sporet motorfærge fra '20erne) - skroget er allerede færdigt.Nærmere beskrivelse af byggeprocessen på både Samka og Korsør vil komme senere. Man kan få gode tegninger af Samka (pdf) ved henvendelse til Marstal Søfartsmuseeum.
Det er imponerende, hvad der kan laves af detaljer ved hjælp af lidt tråd, plastikcard, et tandhjul, lim og lidt loddetin. Det er jo ikke lige til at skaffe fittings i 1:87. Modelskibe er normalt bygget i helt andre skalaer. Så der er ikke andet at gøre end selvbygning af de fleste små detaljer.
Der bliver malet, skåret presenninger og repareret småfejl. Lastlugens presenning driller dog en smule. Men trods alt lykkedes operationen, for nu er presenningen på plads - selvom det så ud til at den var blevet for lille.  Skibet er snart klar til  stabelafløbning, der mangler lidt maling - hist og pist - samt vant og stag.

Når skibet har fået en omgang patinering og er blevet bemandet med kaptajn, matros og skibsdreng + skibshund er den klar til at blive placeret ved siden af Chr.IX i færgehavnen - Gammelhavn. 

Så nu mangler der kun lidt maling, et par trapper og en skorsten.


Det færdige resultat der præsenteres nedenfor må siges at leve op til anstrengelserne. Samka er i Peters udgave en ældre veltjent skude, hvor rusten er gået igang med at nedbryde værftets arbejde.